Jan: “Trauma in Winter Sports”

Introductie
Medische helikoptermissies vereisen een hoge standaard aan professionalisme

Elk jaar bezoeken vele mensen de Alpen om verschillende activiteiten te ondernemen. Bergbeklimmen, winterhiken en wintersport zijn de meest ondernomen activiteiten. De bergengebieden hebben prachtige uitzichten en zijn bij uitstek de ultieme plek voor wintersport. De Alpen hebben ook een keerzijde: sneeuwstormen, zeer lage temperaturen en lawines.

Om in deze condities reddingsoperaties te bewerkstelligen, is de Helicopter Emergency Medical Services (HEMS) in het leven geroepen. Met de helikopter valt veel te bereiken in de Alpen wanneer het mis gaat tijdens de wintersport. Naast wintersporttrauma’s is het ook mogelijk de helikopters te gebruiken voor sporttrauma’s bij paragliding, klimmen, hiken en base jumpen.

In tegenstelling tot de algemene helikoptervluchten, vertrekt de HEMS niet vanaf een aangelegd vliegveld of landt het toestel op een  landingsplatform. Daarnaast kunnen de vluchten niet vooruit gepland worden.

Missies met een helikopter vinden plaats in een dynamische omgeving. Het is niet mogelijk te vertragen in de werkzaamheden en er is ook geen tijd voor slachtoffers om te bepalen naar welk ziekenhuis zij zouden willen gaan.

De helikopters waarmee wordt gevlogen, moeten aan een aantal technische en operationele eigenschappen voldoen. De meest belangrijke eigenschappen zijn dat ze goed manoeuvreerbaar zijn, niet te breed zijn, weinig geluidsoverlast veroorzaken en ze moeten voldoende ruimte hebben in de cabine zodat medisch personeel zich voldoende kan bewegen. Verder moeten de helikopters uitgerust zijn met speciale sneeuwaccessoires. Daarnaast moet het medisch materiaal meegenomen worden in het berekenen van het totale gewicht en de balans. De helikopters moeten een hogere altitude kunnen bereiken dan de commerciële helikopters. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met de harde wind en hevige wisselende weersomstandigheden in de bergen.

Helikopterpiloten moeten bekwaamheid hebben in het vliegen in de bergen en daarnaast moeten kennis hebben van de topografie van de Alpen. De piloten moeten in staat zijn te beoordelen waar geland kan worden. Op het moment van aankomst op bestemming, moet de piloot in staat zijn om het toestel stil in de lucht te houden voor reddingsacties met touw.

De helikopters mogen boven de 10.000 foot nog actief zijn, maar mogen niet hoger vliegen dan 13.000 foot. Op deze hoogtes mag de bemanning maximaal 30 minuten zonder zuurstof vliegen. De zuurstofconcentratie op deze hoogte is namelijk te laag.

Nieuwjaarsactiviteit: publezing Wintersport en Traumatologie


Praktische informatie:

Datum: 12 januari 2018
Aanvang:            19:30u
Lezingen:            20:00-22:00u
Borrel:                 vanaf 22:00u
Locatie: Café Fier, Korte Minrebroederstraat 11, Utrecht
Thema: Wintersport en Traumatologie
Sprekers: dr. Ten Brinke en dr. Saltzherr
Prijs:
Leden                   €5,- (incl. borrelhapje en drankje)
Reünisten           €7,50 (incl. borrelhapje en drankje)

Kaarten voor het evenement kunnen gekocht worden via onderstaande link.

Toegangskaarten VCMS-nieuwjaarsactiviteit
Video's

Alpine Rescue – Aflevering 1: Angels of Mont Blanc


Pauw & Witteman – Prof. E.H. Dykstra over status prins Friso na ski-ongeval in Oostenrijk


Literatuur

Boeken


Wetenschappelijke artikelen


Artikelen


Journals

Eerst inloggen via de universiteit
AMC|VUmc|Groningen|Leiden|Maastricht|
Nijmegen|Rotterdam|Utrecht|

Vorige thema's

Disclaimer:
VCMS Nederland en haar afdelingen hebben geen rechten op het materiaal dat bij de “Maandthema’s” naar voren komt. Tevens verklaren VCMS Nederland en haar afdelingen dat zij niks heeft aan te geven en geen aandelen heeft in de vertoonde informatie op deze pagina’s.
The Dutch Surgical Society for Medical Students and her satellite divisions have nothing to disclose.