DE VCMS MASTER ACADEMY
Ben jij masterstudent Geneeskunde? Word lid van de VCMS Master Academy! Als lid van VCMS Nederland heb jij de mogelijkheid om acht onderwijsdagen te volgen over verschillende onderwerpen binnen de heelkunde en aanverwante specialismen.
Wat is de VCMS Master Academy?
De VCMS Master Academy is een programma, dat open is voor eenieder die interesse heeft om aan zijn heelkundige kennis en vaardigheden te werken en waarbij het niet uitmaakt bij welk specialisme je ambitie ligt. De Master Academy bestaat uit acht chirurgisch georiënteerde onderwijsdagen verspreid over het academisch jaar. De sessies vinden plaats op zaterdagen op een centraal punt in Nederland.
De Master Academy zal bestaan uit de volgende modules bestaande uit twee of drie onderwijsdagen per module:
- Module 1: Chirurgische anatomie en beeldvorming
- Module 2: Chirurgische kennis
- Module 3: Chirurgische praktijk en vaardigheden
Het onderwijsprogramma voor aankomend academiejaar is hieronder weergegeven.
Chirurgische anatomie en beeldvorming
Chirurgische kennis
Chirurgische praktijk en vaardigheden
Onderstaand zie je het programma van 2024-2025
Dit zijn indicaties van de daginhoud, wijzigingen voorbehouden
Module 1: Chirurgische anatomie en beeldvorming
Doel van de module
Verbeteren van de (chirurgische) anatomische kennis en het kunnen vertalen van en naar verschillende beeldvormende modaliteiten.
Module 1.1 KNO en hoofd-hals chirurgie
De KNO richt zich op de diagnose, behandeling en preventie van aandoeningen die betrekking hebben op de neus, keel, oren, hoofd en hals. Het omvat een breed scala aan aandoeningen, variërend van veelvoorkomende problemen zoals sinusitis en oorontstekingen tot complexere aandoeningen zoals gehoorverlies, tumoren van de hoofd- en halsregio, en aangeboren afwijkingen. KNO-artsen maken gebruik van zowel medische als chirurgische behandelingen, variërend van een neusspray tot een operatieve ingreep zoals gehoorbeenketencorrecties, neusoperaties en halsklierchirurgie. De KNO is dan ook bij uitstek een voorbeeld van een klein chirurgisch vak.
Tijdens deze onderwijsdag zullen de studenten hun anatomische kennis op het gebied van de KNO verder verdiepen. Tijdens de masterclasses zullen zij meer leren over de operatieve mogelijkheden bij een cholesteatoom en de uitvoering van een gehoorbeenketenreconstructie. Verder zullen zij meer inzicht krijgen in de pathofysiologie en etiologie van (oro)farynxcarcinomen. De studenten zullen meer leren over de commando-chirurgie waarbij nauwe samenwerking tussen de KNO-arts, kaakchirurg en plastisch chirurg optreedt. Verder zullen zij aan de slag gaan met verschillende praktische vaardigheden die voor een KNO-arts belangrijk zijn, denk hierbij aan het zetten van een paracentese, buisjes plaatsen, en tonsillectomieën. Ook is het KNO-onderzoek en de herkenning van veel voorkomende pathologie van belang. Tot slot zullen zij handvaten aangereikt krijgen voor de diagnostiek en behandeling van acute KNO pathologie/traumatologie.
Module 1.2 Benigne abdominale chirurgie
De abdominale chirurgie is een breed medisch specialisme dat zich richt op operaties in de buikholte, zowel van benigne als maligne aandoeningen. Tijdens deze onderwijsdag zullen de studenten zich verder verdiepen in de chirurgische behandeling van niet-maligne afwijkingen in de buik, waaronder inflammatoire darmziekten (IBD) en verschillende vormen van hernia’s.
In Nederland hebben zo’n 80.000 mensen last van Crohn of Colitis Ulcerosa (CU), waarbij ongeveer de helft van hen vroeg of laat bij de chirurg komt. Chirurgische behandeling is bij deze aandoeningen onder andere geïndiceerd bij medicamenteus falen, maar ook bij complicaties zoals stenoses, fistels en verlittekening door de ziekte. Bij CU kan een colectomie zelfs voor volledige curatie zorgen.
Hernia’s zijn een veelvoorkomend probleem in de samenleving, zo ontwikkelt 10-15% van de mensen na een buikoperatie een littekenbreuk en krijgt 27% van de mannelijke bevolking een liesbreuk. De studenten zullen deze dag meer inzicht krijgen in de klachtenpresentatie, chirurgische behandeling en nieuwste technieken bij hernia’s. Gezien elke arts gedurende zijn loopbaan wel een patiënt met een stoma zal tegenkomen, zal deze dag ook verdieping geven in de klinische beoordeling van stoma’s en stomazorg. Verder zullen de studenten hun abdominale anatomische kennis verbreden op de snijzaal en oefenen met het beoordelen van radiologische beelden van de buik. De studenten zullen daarnaast verschillende vaardigheden behandelen, denk hierbij aan bijvoorbeeld; het aanleggen van een darmanastomose, inhechten van een stoma, uitvoering van kleine proctologische ingrepen en een liesbreukoperatie.
Module 2: Chirurgische kennis
Doel van de module
De kennis van de coassistent over de basis van de chirurgie vergroten.
Module 2.1 Neurochirurgie
De allereerste onderwijsdag van de Master Academy zal in het teken staan van de neurochirurgie. De dag begint met masterclass over spina bifida operaties, en daarna duiken de leden in de neuro-oncologie en 'awake surgeries'. In de middag staan er leerzame workshops op de planning. Denk hierbij aan (basis)vaardigheden van het hechten. Daarnaast leert het lid de belangrijkste afwijkingen op een CT en MRI herkennen. Verder zullen de leden hands-on aan de slag gaan met het oefenen van micro-chirurgische vaardigheden. De eerste onderwijsdag wordt afgesloten met een netwerkactiviteit om elkaar beter te leren kennen.
Module 2.2 Gynaecologie en Urologie
Waar de gynaecologie zich op de vrouwelijke geslachtsorganen richt, focust de urologie op het urinewegstelsel en de mannelijke geslachtsorganen. Urologische en gynaecologische klachten hebben een significante impact op het leven van een patiënt. Dankzij de vooruitgang in medische technologie, zoals laparoscopie, robotchirurgie en de recentere vNOTES (vaginale natuurlijke orifice transluminale endoscopische chirurgie), kunnen vele urologische en gynaecologische aandoeningen nu met minimaal invasieve technieken worden behandeld. Deze technieken bieden voordelen zoals kortere hersteltijden, minder postoperatieve pijn, kleinere littekens en een verbeterde kwaliteit van leven. Tijdens deze Master Academy dag zullen de leden hier meer over leren middels masterclasses. Ook zullen er workshops zijn zoals echo, en simulatie operaties.
Module 3: Chirurgische praktijk en vaardigheden
Doel van de module
Verbeteren van de chirurgische vaardigheden en kennis van de bijbehorende praktijk.
Module 3.1 Vaatchirurgie
De vaatchirurgie is een dynamisch en veelzijdig specialisme dat zich richt op de diagnostiek en behandeling van aandoeningen aan alle bloedvaten in het lichaam. Een significant deel van de bevolking wordt op enig moment geconfronteerd met vasculaire problematiek. Bijvoorbeeld, de prevalentie van claudicatio intermittens, een invaliderend ziektebeeld dat vaak chirurgische interventie vereist, bedraagt ongeveer 1,6% van de bevolking. De circulatie van bloed omvat het hele lichaam, waardoor de anatomie en technieken waarmee vaatchirurgen werken zeer divers zijn. Dit specialisme vereist niet alleen een grondige kennis van de bloedvaten maar ook samenwerking met andere specialismen zoals cardiologie, (interventie)radiologie en neurologie. Deze multidisciplinaire benadering is essentieel voor de optimale zorg van patiënten met vasculaire aandoeningen.
Een cruciaal onderdeel van de moderne vaatchirurgie is beeldvorming. Diagnostische technieken zoals echografie, CT-angiografie (CT-a), magnetische resonantie angiografie (MRA) en conventionele angiografie spelen een sleutelrol in de diagnostiek en behandeling. Bovendien zijn endovasculaire technieken, uitgevoerd in een hybride operatiekamer, niet meer weg te denken sinds de introductie van endovasculaire aorta repair (EVAR). EVAR heeft de behandeling van aorta-aneurysma's revolutionair veranderd, maar de vraag blijft of deze minimaal invasieve benadering altijd de voorkeur verdient boven traditionele open reconstructies.
Tijdens deze master academy dag zullen leden niet alleen nieuwe inzichten en vaardigheden opdoen met betrekking tot traditionele technieken binnen de vaatchirurgie, zoals bypasschirurgie, maar ook kennismaken met de nieuwste ontwikkelingen en technieken. De voortdurende innovatie en integratie van geavanceerde beeldvorming en endovasculaire procedures blijven de toekomst van de vaatchirurgie vormgeven en verbeteren.
Module 3.2 Acute dag
De acute geneeskunde is niet weg te denken uit de chirurgie. Voor bijna elk specialisme, zowel binnen als buiten de heelkunde, komen er patiënten in het ziekenhuis die acuut hulp behoeven. Doordat de acute geneeskunde voornamelijk gericht is op de praktijk, gaan we deze dag volledig praktisch aan de slag. De hele dag zal bestaan uit interactieve workshops, waarin de zenuwen van de studenten op de proef gesteld zullen worden. Kunnen zij de stress aan?
Tijdens deze master academy dag zullen leden aan de slag gaan met vaardigheden die van belang zijn in acute situaties. Denk hierbij aan basisvaardigheden van de acute opvang, ABCDE, en de FAST-echo.
Module 3.3 Orthopedie
Tijdens de onderwijsdag over de Orthopedie gaan de leden zich verdiepen in de aandoeningen en behandelingen van de botten en de gewrichten. We beginnen de ochtend met twee boeiende masterclasses, over bottumoren bij kinderen, en step-by-step prothese plaatsing. In de middag zijn er workshoprondes waarbij de studenten zelf aan de slag kunnen. Denk hierbij aan arthroscopie of prothese plaatsing. Deze onderwijsdag is een unieke gelegenheid om de kennis en vaardigheden op het gebied van orthopedie te verrijken, te netwerken met collega’s en geïnspireerd te raken door de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied.
Open Master Academy dag: Brandwondenzorg
Zaterdag 14 september
Brandwonden ontstaan snel en hebben vaak ingrijpende gevolgen voor de patiënt. In Nederland zijn er enkele centra die gespecialiseerd zijn in deze gecompliceerde zorg. Deze dag zal in het teken staan van de allesomvattende zorg vanaf de opvang van de brandwonden tot de nazorg hiervan. Er staan een aantal interessante masterclasses op de planning over diverse onderwerpen binnen deze zorg.
In de middag zijn er verschillende workshops, waarin er de kans is om praktische vaardigheden op het gebied van brandwondenzorg verder te ontwikkelen. Daarnaast zal er geoefend worden met casuïstiek.
De dag brandwondenzorg biedt de leden waardevolle en praktische elementen die ze kunnen meenemen in hun verdere carrière!
De Master Academy dag over gynaecologie zal plaatsvinden op 14 september 2024.
Deze dag is een open activiteit voor leden en niet-leden. Haal hiervoor je kaartje via de kaartverkoop op onze website.
De sollicitatieperiode voor de VCMS Master Academy 2024-2025 is van 19 augustus - 15 september 2023
Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan gerust contact op door rechtsboven op ”contact” te drukken en jouw vraag via ons contactformulier in te sturen. Daar vind je ook onze FAQ over de VCMS Master Academy.
Sollicitatieprocedure
De sollicitatieprocedure bestaat uit het invullen van het sollicitatieformulier op de website en het aanleveren van een motivatie. Dit kan middels een motivatiebrief (max één A4) of een link naar een motivatie filmpje (max. 2 minuten) aangeleverd in een PDF bestand via het sollicitatieformulier. Het bestand bestaat uit:
Een motivatiebrief (in PDF, max. 1 A4)
OF
Een PDF met daarin een link naar een motivatiefilmpje dat geplaatst is op Youtube of Google Drive (max 2 minuten).
Voor een lidmaatschap bij de VCMS Master Academy is een contributie vereist. De kosten bedragen 150,- euro. Door middel van een contributie kan VCMS de acht onderwijsdagen realiseren.
Vermeld in jouw motivatiebrief duidelijk wat jouw motivatie is voor het volgen van het Master Academy programma, in welk studiejaar jij zit en aan welke medische faculteit jij de geneeskundeopleiding volgt. Het bestand en jouw gegevens kunnen verzonden worden via het sollicitatieformulier.